ایک جانور کی قربانی  سارے گھر والوں  کی طرف سے کافی ہوسکتی ہے یا نہیں؟

فتویٰ نمبر:378

مسئلہ کی تحقیق  احادیث کی روشنی میں

 سوال: عن جابر بن عبداللہ  قال ضحیٰ رسول اللہ ﷺ بکبشین  فی یوم العید  فقال حین  وجھھا : انی وجھت وجھی للذی  فطر السمٰوٰت والارض  حنیفاًوماانا المشرکین الی قولہ اللھم منک ولک عن محمد وامتہ  الخ ، رواہ الدارمی عن جابر  بن عبداللہ الی قولہ اللھم منک ولک عن محمد وامتہ  الخ۔رواہ ابو داؤد وابن ماجہ ایضاً وحاکم فی المستدرک  ایضا والترمذی

 علامہ شمس الدین عظیم آبادی  نے غنیۃ  الالمعی  کے اندر جو طبرانی  کے ساتھ ملحق ہے اس میں متعدد طرق سے  احادیث  اس بارے میں  اس بارے  میں  نقل کی ہیں  کہ ایک جانور  سارے اہل بیت  بلکہ جمیع امت کی طرف سے قربانی کےلیے  کافی  ووافی  ہے اورا س کی  دلیل مندرجہ ذیل  احادیث پیش کی ہیں جن میں  سے پانچ  کتابوں کے  حوالہ  سے بندہ  نےتفصیل  کے ساتھ نقل کردیاہے  ۔ عظیم آبادی صاحب فرماتے ہیں حاصل الکلام :

 ان حدیث اضحیۃ النبی ﷺ عن امتہ  روی من طرق متعددۃ واسناد بعض  طرقہ  صحیح جید  وبعض   طرقہ حسن  قوی  وبعض  طرقہ ضعیف  لکن لا یضر  ضعف بعض الطرق فان الطرق الضعیفۃ حینئذ بمنزلۃ  الشواھد والمتابعات  ۔

کچھ دور چلنے کے بعد لکھتے ہیں : قال النووی فی شرح مسلم  ای قولہ  ھو مذھبنا ومذھب  الجمھور ، وکرھہ الثوری  وابو حنیفۃ واصحابہ  انتھی  کلامہ ۔

چند  سطروں  کے بعد  لکھتے ہیں  : وقول من منعھا لیس فیہ حجۃ فال یقبل  کلامہ الا بدلیل اقویٰ منہ ولا دلیل علیہ ، ان عبارتوں سے یہ معلوم ہوا کہ حنفیہ کے پاس منع کے لیے کوئی قوی دلیلاور نص صریح موجود نہیں ہے نزی جمہور کے خلاف  ہے اگر ہو تو جناب والا مفصل مدلل بحوالہ کتب معتبرہ تحریر فرمائیں ۔

جواب : اضحیہ کے حکم میں ائمہ مختلف  ہیں  بعض تو وجوب کے قائل ہیں جیسے امام  صاحب اور امام مالک  فی روایۃ ومحمد بن الحسن  اور اکثر سنیت  کے قائل ہیں کالشافعی واحمد مالک فی روایۃ وابی یوسف وہوروایۃ عن محمد، پھر شاۃ ( بکری)  ایک کی طرف سے اور ابل وبقروگیرہ جمہور کے نزدیک  سات کی طرف سے اور بعض  تابعین وائمہ مثلا سعید بن المسیب  واسحاق وغیرہ  کے یہاں اہل ابل 10 کی  طرف سے  اور بقر سات کی طرف سے  کافی ہے،امام مالک کے یہاں اشتراک  فی الاضحیہ  جائز ہی نہیں ہے یعنی ثمن  میں میں اشتراک  ہو جمہور  کے یہاں  اشتراک  فی الثمن جائز ہے پھر امام مالک واحمد وغیرہ  کے یہاں اگر کوئی ابل یا بقر یا غنم  میں اپنے سارے گھر والوں کو شریک  کرے تو یہ جائز ہے  یہی شافعیہ کا مسلک ہے ایک شاہ  اہل بیت  کی طرف سے کافی ہے لیکن یہ تشریک فی الثواب  ہے اور مقصد یہ ہے کہ اگر ایک آدمی  اپنی قربانی  کرے اور اپنے اہلوعیال  کو شریک  کرے تو بھی  قربانی ایک ہی  طرف  سے ہوگی  البتہ ثواب میں سارے شریک ہوجائیں گے اس  صورت کا احناف  بھی انکار نہیں کرتے  ہیں ۔

وفی رد المختار : قد صح  ان رسول اللہ ﷺ ضحی ٰ بکبشین  احدھما  عن نفسہ  والآخر  عمن لم یذبح  من امتہ  وان کان منھم  من قد  مات قبل ان یذبح   اھ ۔

قال  فی الفتاویٰ الامدادیہ ( 3/494) قلت : قد دل الحدیث علی جواز التضحیۃ عن   الحی تبرعا وعلی جواز الواحدۃ عن الکثیرین ۔

قلت :  والحدیث الذی ذکرہ  فی رد المختار  اخرجہ  احمد وابن ماجۃ والحاکم من طریق الثوری  عن عبداللہ بن محمد بن عقیل عن ابی سلمۃ  عن عائشۃ وابی ھریرۃ ” ان النبی ﷺ کان اذا اراد  ان یضحی اشتری  کبشین  عظیمین  سمینین  اقرنین املحین  موجوئین فذبح  احدھماعن امتہ  ممن شھد لہ بالتوحید وشھد  لہ بالبلاغ  وذبح  الاخر عن محمد  وآل محمد  ۔

” وروہ ابن ابی شیبۃ واسحاق ابو یعلی من حدیث  حماد بن سلمۃ عن ابن عقیل عن عبدالرحمٰن  بن جابر عن ابیہ جابر  بن عبداللہ بہ مرفوعاً ورواہ احمد اواسحاق  اولطبرانی من حدیث شریک  ورواہ احمد والبراز والحاکم  من حدیث زھیر  بن محمد کلاھما عن ابن عقیل عن علی بن حسین  عن ابی رافع بہ کما ذکرہ ابن ابی حاتم فی العلل قال ابو زراعۃ :” ھذا کلہ من ابن عقیل فانہ لایضبط حدیثہ والذین  رووا عنہ ھذا الحدیث کلھم  ثقات  ” وقال البخاری  : لعلہ سمعہ من ھؤلاء “ملخصاً من تخریج  الزیلعی  3/151 )

وفی الباب عن ابی طلحۃ اخرجہ  ابن ابی شیبۃ وابو  یعلی  والطبرانی  وانس  اخرجہ  ابن ابی  شیبۃ والدار قطنی وحذیفۃ بن اسید  اخرجہ  الحاکم فی المستدرک ،ومحمل الحدیث ھو التشریک فی الثواب وھکذا ھو محمل الحدیث الزی اخرجہ مسلم  2/156 )

عن عائشۃ ان رسول اللہثمذبحہ ثم قال اللھم تقبل  من محمد وآل محمد ومن امۃ  محمد ثم ضحی بہ ”  قال الطیبی  : المراد المشارکۃ فی الثواب  مع الامۃ لان الغنم  الواحد لایکفی  عن اثنین فصاعدا ” اھ

 یہی چیز ہم  حضرت اقدس حکیم الامت  تھانوی ؒ کی کتاب امدادالفتاوی سے نقل کرکے آئے ہیں اس حدیث کو مشارکت فی الثواب  پر  شوافع میں سے صاحب  العدہ  اور شیخ  ابراہیم  المروزی  نے بھی حمل  کیاہے  نیز جمہور کے یہاں ایک بکری  ایک ہی آدمی کی طرف سے قربانی  کی جاسکتی ہے  بلکہ بندہکے علم  میں کسی کا اختلاف  نہیں ہاں اہل  وبقر میں اختلاف ہے جیسا کہ اوپر بیان کیا گیا۔

ایک خاص بات قابل توجہ  یہ ہے کہ  اگر ایک جانور مطلقاً سارے اہل بیت  کے لیے قربانی  کی ادائیگی میں  کافی ہوتا تو  فاشترکنا فی البعیر  سبعۃ وغیرہ  صحابہ  رضی اللہ عنہ  کا فرمانا بظاہر  بے سود  ہے اس لیے کہ پھر  تو کسی ایک خاص عدد کی قید بیکار ہے ہاں البتہ ایک  بات قابل توجہ  ہے وہ یہ کہ بعض  اکابر  کے یہاں اضحیت  سنت علی الکفایۃہے لہذا ایک قربانی سب کی طرف سے کافی  ہوگی یہی  نووی  وغیرہ نے  ترجیح دی  ہے ۔ قال فی شرح  المھذب   ( 8/397)  تجزی الشاۃ  عن واحد ولا تجزی  عن اکثر من واحد لکن اذا ضحی  بھا واحد من اھل البیت  تتادی  الشعار  فی حق جمیعھم  وتکون  التضحیۃ فی  حقھم  سنۃ کفایۃ ۔

وقال  فی مواضع  آخر( 8/343 ) قال اصحابنا ، التضحیۃ سنۃ علی الکفایۃ فی حق اھل ابیت  الواحد، فاذا ضحی  احدھم  حصل سنۃ التضحیۃ  فی حقھم ، قال الرافعی  : الشاۃ الواحدۃ  لایضحی بھا الا عن واحد لکن اذا ضحی بھا واحد من اھل البیت  تاتی الشعار ، والسنۃ لجمیعھم  قال : وعلی ھذا حمل  ماروی  ان النبی ﷺ ضحی  بکبشین قال : اللھم  تقبل  من محمد ﷺ وآل محمد ” قال النووی  : وقد حمل جماعۃ  الحدیث  المذکور  علی الاشتراک  فی الثواب  ۔ 1ھ

ہم بھی یہی  کہتے ہیں کہ یہ احادیث  تشریک فی الثواب پر محمول ہیں اور اس حمل  کے لیے کوئی دلیل  صریح  نافی موجود نہیں ہے :’ واما قول النووی  فی شرح  مسلم (  2/156 ) تحت  حدیث عائشۃ الماضی  واستدل  بھذا من جوز تضحیۃ الرجل  عنہ وعن اھل بیتہ  واشتراکھم  فی الثواب  وھو مذھبنا  ومذھب  الجمھور وکرھہ  الثوری  وابو حنیفۃ  واصحابہ  وزعم  الطحاوی ان  ھذا الحدیث منسوخ او مخصوص وغلطہ العلماء  فان النسخ  والتخصیص لا  لا یثبتان  بمجرد الدعوی ” انتھی  فکلام  غیر محرر ۔

 فان النووی قد صرح فی شرح  المھذب  : بان  الشاۃ  الواھدۃ  لا یجزی  الا عن  واحد  وھذا ھو الذی  یقولہ  اصحابنا  واما  ان الشاۃ  الواحدۃ   تجزئ  عن اھل البیت  فھذا یقولہ النووی  وغیرہ  ممن قال : ان التضحیۃ سنۃ  علی الکفایۃ وحمل  الحدیث علی ھذا۔

واما نحن فنحمل  الحدیث  علی التشریک  فی الثوب  وقد حملہ علیہ جماعۃ  من اصحاب الشافعی  ، کالشیخ  ابراھیم  المرووزی وصاحب  العدۃ  والعلامۃ  الطیبی  وغیرھم  ولا دافع لھذا لمعنی واللہ اعلم

اما الذی  انکرہ اصحابنا فھو کفایۃُ شاۃ واحدۃ  عن اھل البیت  فی اقامۃ واجب  التضحیۃ وھذا لم یات  بی دلیل وما قلت  بذلک  حجۃ لا نا قدمنا ان الحدیث محتمل  عن آخر وھو التشریک  فی الثواب  وقضایا الاحوال  اذا تطرق الیھا الاحتمال سلبت  الاستدلال  لما یبقی  من الاجمال ” واللہ اعلم وعلمہ  اتم واحکم ۔

محمد یونس عفی عنہ

اپنا تبصرہ بھیجیں